Bieżące informacje i komunikaty

KOMUNIKAT ZARZADU ROD z dnia 24 października 2024 roku

Zarząd ROD informuje wszystkich działkowców naszego ogrodu, że zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2022 roku o zmianie ustawy - Prawo Wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2022 poz. 1549) każda gmina ma obowiązek założyć ewidencję szamb i przydomowych oczyszczalni ścieków znajdujących się na nieruchomościach położonych na jej terenie. W związku z powyższym Zarząd ROD zobowiązany jest do założenia takiej ewidencji w naszym ogrodzie działkowym. Ewidencja ta powinna obejmować wszystkich działkowców, którzy posiadają na swoich indywidualnych działkach bezodpływowe zbiorniki na nieczystości ciekłe lub przydomowe oczyszczalnie ścieków.

/W związku z powyższym Zarząd ROD prosi działkowców, którzy na swoich działkach posiadają takie zbiorniki lub oczyszczalnie ścieków o zgłoszenie ich do Zarządu ROD, podając następujące dane:

  1. Numer działki,
  2. Data (rok) zamontowania zbiornika lub oczyszczalni,
  3. Pojemność zbiornika lub osadnika oczyszczalni,
  4. Rodzaj zbiornika (z jakiego materiału jest wykonany) lub typ oczyszczalni ścieków.
  5. Numer i data decyzji o braku sprzeciwu Urzędu Miasta na montaż zbiornika lub oczyszczalni.

Zgłoszenia można dokonać SMS-em lub mailowo.

Zarząd ROD informuje również, że na podstawie przepisów ustawy, od dnia 8 lipca 2024 roku rozpoczęły się obowiązkowe kontrole sposobu odprowadzania ścieków oraz szamb i przydomowych oczyszczalni na terenie Gminy – Miasto Świnoujście. Kontrole te dotyczą również terenów zajmowanych przez rodzinne ogrody działkowe. Do przeprowadzenia kontroli upoważnieni są urzędnicy Urzędu Miasta i Straż Miejska. Każdy działkowiec ma obowiązek udostępnienia swojej działki do kontroli.

Zakres kontroli obejmuje:

  1. legalność i sposób odprowadzania ścieków z działki,
  2. umowę podpisaną ze specjalistyczną firmą asenizacyjną na opróżnianie zbiornika lub osadnika małej oczyszczalni ścieków,
  3. dowody (faktury) za wywóz nieczystości płynnych lub osadów z ostatnich dwóch lat,
  4. sprawdzenie szczelność zbiornika,
  5. usytuowanie zbiornika w odpowiednim miejscu z zachowaniem odpowiednich, przewidzianych prawem odległości.

Za utrudnianie przeprowadzenia kontroli, w tym odmowę okazania umowy bądź faktur za regularny wywóz nieczystości grozi mandat w wysokości od 500 zł do nawet 5.000 złotych. Za wykryte nieprawidłowości, w tym szczególnie nielegalne pozbywaniu się nieoczyszczonych ścieków sanitarnych poprzez odprowadzanie ich bezpośrednio do ziemi lub wody, kara może wynosić nawet 50.000 zł.

W związku z powyższym Zarząd ROD nakazuje, bezwzględną i natychmiastową likwidację wszystkich nielegalnych szamb, toalet, ustępów, kloak i wszelkiego rodzaju innych urządzeń sanitarnych znajdujących się na indywidualnych działkach, które nie są podłączone do szczelnego, bezodpływowego zbiornika na nieczystości ciekłe lub do przydomowej oczyszczalni ścieków.

KOMUNIKAT ZARZĄDU ROD z dnia 21 września 2024 roku

W związku z przewidywanym zagrożeniem powodziowym Urząd Miasta w Świnoujściu informuje, że fala wezbraniowa, która dotrze do Zalewu Szczecińskiego może spowodować podniesienie poziomu wód gruntowych i poziomu wód w rowach melioracyjnych, co może spowodować częściowe zalewanie działek, szczególnie tych nisko położonych. W związku z tym Urząd Miasta wydał następujące zalecenia:

  1. zaleca się opróżnić bezodpływowe zbiorniki na nieczystości ciekłe lub szamba znajdujące się na indywidualnych działkach oraz monitorowanie stanu wody na działce w celu przeciwdziałania możliwości zalania takiego zbiornika i skażenia terenu ogrodu działkowego,
  2. wprowadza się bezwzględny zakaz poruszania się po wałach przeciwpowodziowych obowiązujący do odwołania,
  3. informuje, że ujęcia wody na działce lub alejkach ogrodowych mogą być zalane przez wody po powodziowe, co stwarza bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia ludzi i zwierzą. Zaleca się nie korzystanie z tych ujęć do czasu ustąpienia zagrożenia powodziowego.,

KOMUNIKAT ZARZĄDU ROD z dnia 14 sierpnia 2024 roku

Zarząd ROD przypomina wszystkim działkowcom naszego ogrodu, że przestrzeganie przepisów Regulaminu ROD i zasad funkcjonowania ogrodu działkowego jest podstawowym obowiązkiem każdego działkowca. Wszyscy działkowcy zobowiązani są do dbania nie tylko o własną działkę, ale o cały teren ogrodu działkowego i jego otoczenie oraz o jego infrastrukturę i urządzenia służące do wspólnego użytku. Jednym z podstawowych składników tej infrastruktury są alejki ogrodowe, które służą do wspólnego użytkowania przez osoby korzystające z działek. Alejka ogrodowa jest ogólnie dostępnym ciągiem komunikacyjnym wewnątrz ogrodu działkowego, jest jedyną drogą dojazdową, ewakuacyjną i pożarową dla ciągu działek znajdujących się wzdłuż niej, musi być przejezdna i nie wolno na niej parkować samochodów, zastawiać jej czy gromadzić odpadów albo materiałów budowlanych, w sposób ograniczający jej drożność.

Zarząd przypomina, że zgodnie z § 68 Regulaminu ROD wjazd i parkowanie samochodów na teren ogrodu działkowego i alejki ogrodowe jest zabroniony. Wjazd dopuszczalny jest wyłącznie na zasadach określonych w § 69 Regulaminu. Wielu działkowców nie przestrzega tych zasad i zapomina na jakim terenie położony jest nasz ogród działkowy. Często wjeżdżające samochody, również samochody osobowe niszczą nawierzchnię alejki, tworzą koleiny, przez co część alejek staje się nieprzejezdna, co stwarza bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa dla innych działkowców np. w przypadku konieczności dojazdu karetki pogotowia czy straży pożarnej.

Zarząd przypomina również, że zgodnie z § 67 ust. 3  Regulaminu ROD każdy działkowiec zobowiązany jest utrzymywać w czystości i estetycznym stanie część alejki ogrodowej przylegającą do jego działki a zgodnie z § 55 ust. 1  Regulaminu zobowiązany jest również do cięcia i prześwietlania drzew i krzewów w taki sposób, aby nie przekraczały one granic działki i nie ograniczały drożności alejek ogrodowych. Zabronione jest również wyrzucanie resztek roślinnych na alejki ogrodowe.

Zarząd przypomina, że każdy działkowiec jest zobowiązany do naprawienia, na własny koszt, szkód na terenie ogólnym ogrodu działkowego, alejkach ogrodowych i w jego infrastrukturze powstałych z jego winy lub spowodowanych przez osoby działające na jego zlecenie i szczególnie dotyczy to nawierzchni alejek ogrodowych, które są systematycznie niszczone przez wjeżdżające samochody.

Zarząd przypomina również o zasadach gromadzenia i wywozu odpadów i informuje, że nie zatrudnia firmy sprzątającej po działkowcach.

Zarząd ROD wzywa wszystkich działkowców do przestrzegania przepisów Regulaminu ROD i przepisów porządkowych obowiązujących w naszym ogrodzie działkowym. Sami tworzymy środowisko, w którym użytkujemy działkę i jeżeli go niszczymy lub dewastujemy, to w takim otoczeniu będziemy funkcjonować i nikt za nas samych go nie uporządkuje.

KOMUNIKAT ZARZĄDU ROD z dnia 1 lipca 2024 roku

Od 1 lipca 2024 roku przestają obowiązywać zasady rozliczania zużycia określonej ilości energii elektrycznej według dotychczas obowiązujących zasad. Nowe przepisy zakładają zastosowanie w stosunku do ogrodów działkowych mechanizmu najniższej maksymalnej ceny za energię elektryczną wynoszącej 0,5050 zł/kWh netto (0,6212 zł/kWh brutto). Cena ta obowiązuje od 1 lipca 2024 do 31 grudnia 2024 roku. Cena ta jest ceną wyłącznie za zużyte kWh nie obejmuje cen opłat dystrybucyjnych i abonamentowych.

KOMUNIKAT ZARZĄDU ROD z dnia 12 maja 2024 roku

Zarząd ROD informuje wszystkich działkowców, że Krajowy Zarząd Polskiego Związku Działkowców opublikował uchwałę nr 71/2024 z dnia 16 kwietnia 2024 roku w sprawie szczegółowych zasad rozliczania energii elektrycznej zużywanej przez działkowców na indywidualnych działkach w pierwszym półroczu 2024 roku

Zgodnie z uchwałą, za część energii elektrycznej wynoszącą 125 kWh za okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 roku na jedną działkę ogród działkowy będzie rozliczany według taryfy obowiązującej na dzień 1 stycznia 2022 roku. Powyżej tego limitu energia elektryczna będzie rozliczana według wyższej taryfy obowiązującej w 2023 roku. W przypadku naszego ogrodu, limit zostaje zmniejszony o połowę i wynosi odpowiednio:

KOMUNIKAT ZARZĄDU z dnia 22 lutego 2024 roku

Zarząd ROD informuje wszystkich działkowców, że rozliczanie zużycia energii elektrycznej przez ogród działkowy w 2024 roku będzie odbywać się w oparciu o przepisy nowej ustawy z dnia 7 grudnia 2023 roku o zmianie ustaw w celu wsparcia w 2024 roku odbiorców energii elektrycznej (Dz. U. z 2023 poz. 2760), która obowiązuje do 30 czerwca 2024 roku.

Zgodnie z ustawą, za część energii elektrycznej wynoszącą 125 kWh za okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 roku na jedną działkę ogród działkowy będzie rozliczany według taryfy obowiązującej na dzień 1 stycznia 2022 roku. Powyżej tego limitu energia elektryczna będzie rozliczana według wyższej taryfy obowiązującej w 2023 roku. W przypadku naszego ogrodu, limit zostaje zmniejszony o połowę i wynosi odpowiednio:

  1. dla rejonu pierwszego       10.625 kWh (85 działek x 125 kWh)
  2. dla rejonu drugiego             4.375 kWh (35 działek x 125 kWh)

Zarząd postanowił, że od 1 stycznia do 30 czerwca 2024, za pierwszy okres rozliczeniowy, rozliczanie działkowców za zużytą energię elektryczną będzie odbywało się na dotychczas obowiązujących zasadach.

KOMUNIKAT ZARZĄDU z dnia 16 lutego 2024 roku

Zarząd ROD na podstawie komunikatu Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świnoujściu z dnia 13 lutego 2024 roku informuje wszystkich działkowców naszego ogrodu, że w związku z występowaniem stanów alarmowych na rzekach i możliwością występowania miejscowych zalań, podtopień i powodzi, istnieje poważne zagrożenie dla ujęć wody i studni znajdujących się na terenie naszego ogrodu działkowego, które może spowodować skażenie wody w przypadku zalania takich studni. 

Zarząd informuje, że woda z  ujęć wody t. Abisynka znajdujących się na alejkach ogrodowych nie nadaje się do picia i celów spożywczych. 

 KOMUNIKAT ZARZĄDU z dnia 25 maja 2023 roku

Zarząd ROD informuje wszystkich działkowców, że ukazała się uchwała Krajowego Zarządu PZD w sprawie szczegółowych zasad rozliczania działkowców za energię elektryczną w 2023 roku.

UCHWAŁA nr 56/2023

KRAJOWEGO ZARZĄDU POLSKIEGO ZWIĄZKU DZIAŁKOWCÓW

z dnia 4 kwietnia 2023 roku

w sprawie szczególnych zasad rozliczania w 2023 roku kosztów energii elektrycznej zużywanej na działkach, w niektórych ROD

Krajowy Zarząd PZD, w związku ze szczególną sytuacją wynikającą z rozwiązań dotyczących rozliczania kosztów energii elektrycznej zużywanej w ROD wprowadzonych ustawą z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej, postanawia:

§ 1

Wprowadzić wytyczne w zakresie rozliczania w 2023r. kosztów zużycia energii elektrycznej w ROD, w których zakup energii elektrycznej w celu jej zużycia na potrzeby altan działkowych w ROD oraz administracji ROD następuje na podstawie wspólnego pomiaru (przy wykorzystaniu podliczników).

Wytyczne stanowią załącznik nr 1 do uchwały.

 Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. 

Uzasadnienie

Z uwagi na znaczący wzrost cen energii elektrycznej na 2023 r. wprowadzono rozwiązania, które mają służyć ochronie niektórych odbiorców prądu. Na skutek zabiegów PZD, wprowadzono również mechanizmy obejmujące ochroną działkowców.

Zawarte są one w ustawie z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej. Wprowadzono je nowelizacją ujętą w art. 37 ustawy z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku.

W efekcie, dla ROD, w których następuje wspólne opomiarowanie (rozliczenie) zużycia energii elektrycznej zużywanej w altanach działkowych i na potrzeby administracji, ustalono limit energii, której zużycie będzie rozliczane wg cen z 2022 r. Limit ten określono jako iloczyn 250 kWh i liczby działek w ROD. Zatem za zużyty w ROD prąd, w ilości odpowiadającej iloczynowi 250 kWh i liczbie działek w ROD, rozliczenie nastąpi wg stawek z 2022 r. Jeżeli zużycie w ROD przekroczy ten limit, ogród zostanie obciążony wg ceny obowiązujących aktualnie u dostawcy zewnętrznego.

Jednocześnie, ustawą z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku, wprowadzono rozwiązania, zgodnie z którymi, za zużycie energii przekraczające w/w limit, ROD zostanie obciążony wg stawek nie wyższych niż 693,00 zł (netto) za 1 MWh, powiększonych o koszty przesyłu itp.

Zużycie energii na poszczególnych działkach (altanach działkowych) może być zróżnicowane. Niewątpliwie niektórzy działkowcy zużyją zatem „limit” 250 kWh b. szybko, kolejni znacznie później, jeszcze inni mogą go nie wyczerpać. Jednak zużycie na indywidualnej działce, nie jest jedynym, gdzie działkowiec ponosi koszty energii dostarczanej do ROD. W formie opłat ogrodowych działkowcy płacą bowiem za energię zużywaną na potrzeby ogólne ROD. Stąd też pojawia się argument, że nawet jeżeli dany działkowiec nie zużyje „swojego” pakietu tańszego prądu na działce, to powinien mieć możliwość przynajmniej częściowego wykorzystania go, poprzez działanie skutkujące pośrednio obniżeniem opłat ogrodowych.

Różnorodne stany faktyczne, które mogą wystąpić w ROD, powodują, że ze strony zarządów ROD zgłaszane są wątpliwości, wg jakich zasad należy obciążać działkowców. Mając powyższe na uwadze, a także uwzględniając realne możliwość zarządów ROD w zakresie prowadzenia rozliczeń oraz kierując się wskazówkami wynikającymi z rozwiązań zawartych w ustawie, KZ PZD uznał za konieczne wprowadzenie w ROD rozwiązań możliwie najprostszych i jednocześnie, jak najbardziej zbliżonych do zasady „limit 250 kWh przypada na 1 działkę”.

W ocenie KZ PZD, osiągnięcie tego celu jest możliwe wyłącznie poprzez wprowadzenie reguły, zgodnie z którymi po przekroczeniu w 2023 r. zużycia energii wykazywanego na podliczniku ponad 250 kWh, działkowiec powinien być rozliczany (za dalsze zużycie) wg ceny energii stosowanej wobec ROD w 2023 r.

Ponadto KZ PZD uznał, że w przypadku, gdyby w ROD w 2023 r. łączne zużycie energii na działkach (altanach) okaże się niższe, niż limit przypadający dla ROD (czyli iloczyn 250 kWh i liczby działek w ROD), wówczas pozostała energia w cenie z 2022 r. powinna posłużyć rozliczeniu zużycia ogólnogrupowego. W ten sposób, działkowcy którzy „nie wykorzystają” limitu na swojej działce, przynajmniej częściowo „odzyskają” go w postaci obniżonych opłat ogrodowych. Oczywiście mechanizm ten będzie możliwy do zastosowania jedynie w ROD, w których rozliczenie zużycia na indywidualnych działkach i zużycia na potrzeby ogólnoogrodowe, następuje na podstawie tej samej umowy z dostawcą zewnętrznym.

Wreszcie, w przypadku gdyby suma opłat, wnoszonych przez działkowców z tytułu zużycia energii na indywidualnych działkach w 2023 r., okazała się wyższa niż kwota, którą ROD jest obowiązany wpłacić do dostawcy zewnętrznego, zdaniem KZ PZD nadwyżka ta winna być przeznaczona wyłącznie na pokrycie - w kolejnym roku - opłaty energetycznej, o której mowa uchwale nr 285/2015 KZ PZD z dnia 5 listopada 2015 r. w sprawie zasad korzystania z energii elektrycznej w rodzinnych ogrodach działkowych. W ten sposób odpadnie ryzyko stawiania ROD zarzutu czerpania korzyści z ewentualnych nadpłat na rachunkach. Całość środków pochodzących z rozliczeń z działkowcami zostanie bowiem przeznaczona na wydatki związane z dostawą energii elektrycznej, z której korzystają.

W ocenie KZ PZD, powyższe rozwiązanie odpowiada celowi ustawy z dnia 7 października 2022r.. Po pierwsze daje możliwość faktycznego skorzystania z ochrony przed skutkami wzrostu cen energii elektrycznej najszerszej grupie działkowców. Nie bez znaczenia jest również kwestia ograniczenia zużycia energii. Jak wynika z uzasadnienia ustawy, wprowadzanie limitów na energię w „ochronnej” cenie, miało na celu (pośrednio) skłaniać konsumentów do ograniczenia zużycia energii.

Istotnym argumentem jest również kwestia zapanowania nad rozliczeniami w ROD. Wprowadzony system jest nie tylko spójny, z systemem stosowanym wobec ROD przez dostawcę zewnętrznego, ale również możliwie przejrzysty i łatwy do realizacji. Należy pamiętać, że zarządzane społecznie ROD posiadają ograniczone środki i możliwości w tym zakresie. Stąd nakładanie na zarządy ROD konieczności prowadzenia rozliczeń z tytułu zużycia energii wykraczającego poza zasady, wynikające z przepisów powszechnie obowiązujących, byłoby nie tylko pozbawione podstaw prawnych, ale również dysfunkcjonalne.

 Mając powyższe na uwadze, KZ PZD postanowił jak na wstępie. 

Załącznik do uchwały nr 56/2023 Krajowego Zarządu PZD

Wytyczne w zakresie rozliczania w 2023 r. kosztów zużycia energii elektrycznej w ROD, w których zakup energii elektrycznej w celu jej zużycia na potrzeby altan działkowych w ROD i administracji ROD następuje na podstawie wspólnego pomiaru (przy wykorzystaniu podliczników).

Definicje

Ilekroć w wytycznych jest mowa o:

  1. Ustawie rozumie się przez to ustawę z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej.
  2. Dostawcy zewnętrznym rozumie się przez to przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną, który jest stroną umowy z ROD.
  3. Limicie indywidualnym rozumie się przez to 250 kWh.
  4. Limicie ROD — rozumie się przez to ilość energii, równą iloczynowi 250 kWh i liczby działek w ROD, która zgodnie z ustawą i umową z dostawcą zewnętrznym będzie rozliczana wg stawek z 2022 r.
  5. Cena aktualna — stawka za dostawę energii elektrycznej stosowana w 2023 r. wobec ROD przez dostawcę zewnętrznego po przekroczeniu limitu ROD.
  6. Podlicznik — rozumie się przez to licznik wykazujący zużycie energii elektrycznej w altanie działkowej (indywidualnej działce w ROD).
  7. Należność działkowca — należność działkowca z tytułu kosztów zużycia energii elektrycznej wykazanego na podliczniku.
  8. Opłata energetyczna — opłata energetyczna, o której mowa w uchwale nr 285/2015 KZ PZD z dnia 5 listopada 2015 r. w sprawie zasad korzystania z energii elektrycznej w rodzinnych ogrodach działkowych.
  9. Zużycie energii na potrzeby administracji ROD - zużycie energii na potrzeby zasilania infrastruktury ogrodowej, tj. oświetlenia terenów wspólnych, domów działkowca, dostaw wody itp.
  10. Koszt energii dla ROD w 2023 r. łączny koszt dostawy energii elektrycznej w 2023 r. wynikający z faktur wystawianych na ROD przez dostawcę zewnętrznego na podstawie umowy, w oparciu o którą ustalano limit ROD.

 Zakres stosowania wytycznych

Wytyczne stosuje się w ROD, które są stroną umowy z dostawcą zewnętrznym, do której stosuje się postanowienia ustawy dotyczące zakupu energii elektrycznej w celu jej zużycia na potrzeby altan działkowych w rodzinnych ogrodach działkowych, w których nie jest wykonywana działalność gospodarcza oraz administracji rodzinnego ogrodu działkowego - w przypadkach wspólnego pomiaru.

 Rozliczenie po przekroczeniu limitu indywidualnego

W przypadku gdy zużycie energii elektrycznej w 2023 r. wykazywane na podliczniku przekroczy limit indywidualny, rozliczenie zużycia energii elektrycznej ponad limit indywidualny odbywa się wg ceny aktualnej.

 Wykorzystanie limitu w ROD

  1. Z zastrzeżeniem postanowień ust. 2, w przypadku gdy rozliczenie kosztów energii elektrycznej dokonane na podstawie wskazań podliczników na koniec 2023r. wykaże, że zużycie energii rozliczane w ramach wykorzystania limitów indywidualnych, jest mniejsze niż limit ROD, różnica ta podlega zaliczeniu na potrzeby rozliczenia zużycia energii na potrzeby administracji ROD.
  2. Zaliczenie, o którym mowa w ust. 1, jest możliwe o ile dostawa energii elektrycznej na potrzeby administracji ROD odbywa się na podstawie tej samej umowy z dostawcą zewnętrznym, co umowa, w oparciu o którą ustalono limit ROD.
  3. Jeżeli koszt energii dla ROD 2023 r. okaże się niższy, niż suma wpływów z tytułu należności działkowców oraz kosztów zużycia energii na potrzeby administracji ROD, różnica może być przeznaczona przez zarząd ROD wyłącznie na obniżenie opłaty energetycznej w roku kolejnym.
  4. Jeżeli w ROD nie ma możliwości zastosowania zaliczenia, o którym mowa w ust. 1, a koszt energii dla ROD 2023 r. okaże się niższy, niż suma wpływów z tytułu należności działkowców, różnica może być przeznaczona przez zarząd ROD wyłącznie na obniżenie opłaty energetycznej w roku kolejnym.

KOMUNIKAT ZARZĄDU z dnia 25 maja 2022 roku

Zarząd ROD przypomina, że 30 czerwca 2022 roku upływa termin złożenia źródeł ciepła i spalania paliw do 1 MW. Wzór deklaracji (dla nieruchomości niezamieszkanych - również działek w rod – formularz B) dostępny jest na stronie internetowej Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego (https://www.gunb.gov.pl/strona/centralna-ewidencja-emisyjnosci-budynkow-faq).

Obowiązek zgłaszania źródeł ciepła i źródeł spalania paliw do 1 MW dotyczy  wszystkich właścicieli lub zarządców budynków lub lokali posiadających takie instalacje. Dotyczy zarówno budynków/ lokali zlokalizowanych na nieruchomości zamieszkanych, jak i niezamieszkanych. Obowiązek składania deklaracji dotyczy również PZD i poszczególnych działkowców, posiadających altany działkowe wyposażone w źródła ciepła np. ogrzewanie elektryczne, kominek, piec lub kocioł CO itd.  Każdy działkowiec jako właściciel altany działkowej wyposażonej w źródło ciepła, jest zobowiązany do złożenia deklaracji we własnym zakresie.

Szczegółowe rodzaje źródeł ciepła oraz źródeł spalania paliw do 1 MW oraz dane ich dotyczące, które podlegają zgłoszeniu zostały szczegółowo określone w ww. deklaracji. Wątpliwości dotyczące wypełnienia deklaracji oraz inne pytania można kierować bezpośrednio na adres e-mailowy: info-CEEB@gunb.gov.pl.

Zarząd ROD zwraca się do wszystkich działkowców, którzy podlegają przepisom ustawy i posiadają źródła ciepła lub źródła spalania paliw do 1 MW o realizację ww. obowiązku w terminie! Braku złożenia deklaracji zagrożony jest karą grzywny, stosownie do art. 27 h ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

KOMUNIKAT ZARZĄDU z dnia 25 lipca 2021 roku

Zarząd ROD informuje, że w dniu 1 lipca 2021 roku została uruchomiona Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (zwana CEEB), do której właściciel lub zarządca budynku lub lokalu jest zobowiązany zgłaszać posiadane źródła ciepła lub spalania paliw do 1 MW.

Obowiązek ten został wprowadzony ustawą z dnia 29.10.2020 roku o zmianie ustawy o wpieraniu termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych ustaw i wszedł w życie z dniem 1 lipca b.r.  (zgodnie z terminem określonym w komunikacie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie określenia dnia wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających złożenie deklaracji o źródłach ciepła lub źródłach spalania paliw z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego obsługującego centralną ewidencję emisyjności budynków). Aktualnie wynika on z art. 27a – 27 g ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

Zgłoszenia źródeł ciepła lub spalania paliw do 1 MW należy dokonać poprzez złożenie deklaracji elektronicznie na stronie internetowej https://zone.gunb.gov.pl/ (konieczne jest jednak posiadanie profilu zaufanego albo dowodu elektronicznego przez składającego deklarację) albo pisemnie. Wersję papierową deklaracji należy złożyć w urzędzie miasta/gminy właściwym ze względu na umiejscowienie budynku (osobiście lub listownie). Wzór deklaracji (m.in. dla nieruchomości niezamieszkanych - również działek w rod – formularz B) dostępny jest na stronie internetowej Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego (https://www.gunb.gov.pl/strona/centralna-ewidencja-emisyjnosci-budynkow-faq), na której znajdują się również odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Deklarację należy złożyć w następujących terminach:

  • deklarację, która dotyczy źródła ciepła i spalania paliw, które zostało uruchomione przed 1 lipca należy złożyć w terminie 12 miesięcy (czyli najpóźniej do 30.06.2022 r.).
  • dla nowego źródła ciepła, które zostało uruchomione po 1 lipca, deklarację należy złożyć w terminie 14 dni.

Obowiązek zgłaszania źródeł ciepła i źródeł spalania paliw do 1 MW dotyczy  wszystkich właścicieli lub zarządców budynków lub lokali posiadających takie instalacje. Dotyczy więc zarówno budynków/ lokali zlokalizowanych na nieruchomości zamieszkanych, jak i niezamieszkanych. Oznacza to, że obowiązek składania deklaracji dotyczy PZD - zarządów ROD w zakresie np.  świetlic ogrodowych nie podłączonych do miejskiej lub lokalnej sieci ciepłowniczej, posiadających kotły na paliwa stałe itd. (do 1 MW), jak również poszczególnych działkowców, posiadających altany działkowe wyposażone m.in. w ogrzewanie elektryczne, w kominki, kozy itd. (do 1 MW). Przy czym, zarządy ROD jako właściciele budynków na terenie ROD, jak i działkowcy jako właściciele altan działkowych (zgodnie z art. 30 ust. 2 ustawy o ROD), są zobowiązani do realizacji ww. obowiązku we własnym zakresie tj. poprzez wypełnianie i składanie deklaracji (osobno przez zarządy ROD, osobno przez poszczególnych działkowców).

Szczegółowe rodzaje źródeł ciepła oraz źródeł spalania paliw do 1 MW oraz dane ich dotyczące, które podlegają zgłoszeniu zostały szczegółowo określone ww. deklaracji. Wątpliwości dotyczące wypełnienia deklaracji oraz inne pytania można kierować bezpośrednio na adres e-mailowy: info-CEEB@gunb.gov.pl.

Zarząd ROD zwraca się do wszystkich działkowców, którzy podlegają przepisom ustawy i posiadają źródła ciepła lub źródła spalania paliw do 1 MW o realizację ww. obowiązku w terminie! Braku złożenia deklaracji zagrożony jest karą grzywny, stosownie do art. 27 h ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

POLSKI ZWIĄZEK DZIAŁKOWCÓW
Stowarzyszenie ogrodowe w Warszawie - KRS 0000293886
Rodzinny Ogród Działkowy im. Obrońców Wybrzeża w Świnoujściu
REGON: 007015915 – 18757 NIP: 855-14-71-811
Numer rejestru PZD: A-XLI-121-3014