REGULAMIN KOMISJI REWIZYJNYCH
STOWARZYSZENIA OGRODOWEGO POLSKI ZWIĄZEK DZIAŁKOWCÓW
ZASADY ORGANIZACYJNE FUNKCJONOWANIA KOMISJI REWIZYJNYCH
§ 1
- dla komisji rewizyjnych ROD, zapisy § 89 do 93 Statutu PZD,
- dla okręgowych komisji rewizyjnych PZD, zapisy § 113 do 117 Statutu PZD,
- dla Krajowej Komisji Rewizyjnej PZD, zapisy § 136 do 140 Statutu PZD.
§ 2
Zgodnie z § 36 Statutu PZD przewodniczący komisji lub jego zastępca mają prawo uczestniczyć z głosem doradczym w zebraniach innego organu danej jednostki organizacyjnej PZD.
§ 3
Krajowa Komisja Rewizyjna PZD i okręgowa komisja rewizyjna PZD może realizować swoje zadania przy pomocy ekspertów, w szczególności rewidentów i biegłych.
§ 4
§ 5
§ 6
§ 7
§ 8
§ 9
Posiedzenia Krajowej Komisji Rewizyjnej zwołuje i prowadzi przewodniczący, a w razie jego nieobecności pierwszy zastępca przewodniczącego.
§ 10
- miejsce i datę posiedzenia,
- przyjęty porządek posiedzenia,
- wykaz podjętych uchwał, których tekst stanowią załącznik do protokołu,
- listę osób uczestniczących w posiedzeniu.
§ 11
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 12
Celem kontroli jest badanie działalności jednostki organizacyjnej PZD lub organu PZD w zakresie:
1/ legalności, tj. zgodności podejmowanych działań z obowiązującymi przepisami prawa, a w szczególności: ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych, ustawy prawo o stowarzyszeniach, Statutu PZD, Regulaminu ROD lub uchwał organów statutowych,
2/ gospodarności, tj. oszczędnego dysponowania środkami finansowymi oraz dbałości o właściwe zabezpieczenie majątku,
3/ rzetelności, tj. dokumentowania wszystkich podejmowanych czynności zgodnie ze stanem faktycznym,
4/ celowości tj. zasadności podejmowanych działań i decyzji w świetle celów i zadań ustawowych i statutowych PZD.
§ 13
1/ przeprowadza kontrolę i ocenę działalności zarządu ROD, w tym finansowej,
2/ bada i opiniuje roczne sprawozdanie zarządu ROD i sprawozdanie finansowe ROD, a także preliminarze finansowe ROD
3/ przedstawia, wraz z wnioskami, wyniki kontroli oraz ocenę rocznego sprawozdania zarządu ROD i rocznego sprawozdania finansowego ROD wraz z opinią preliminarza finansowego ROD na walnym zebraniu sprawozdawczym,
4/ przedstawia na walnym zebraniu sprawozdawczo – wyborczym ocenę z działalności zarządu ROD za okres kadencji wraz z wnioskiem w sprawie absolutorium dla ustępującego zarządu ROD.
§ 14
1/przeprowadza w każdym roku kalendarzowym kontrolę i ocenę działalności okręgowej rady i okręgowego zarządu PZD, w tym finansowej,
2/ bada i opiniuje roczne sprawozdanie okręgowego zarządu PZD i sprawozdanie finansowe okręgu PZD oraz zbiorcze sprawozdanie finansowe z ROD, a także opiniuje preliminarze finansowe okręgu oraz zbiorcze preliminarze finansowe ROD,
3/ jest uprawniona do przeprowadzania kontroli działalności ROD,
4/ opracowuje sprawozdania i wnioski na okręgowy zjazd delegatów oraz stawia wniosek w sprawie udzielenia absolutorium okręgowemu zarządowi PZD,
5/ nadzoruje komisje rewizyjne ROD.
§ 15
1/ bada i opiniuje roczne sprawozdanie finansowe jednostki krajowej PZD, roczne sprawozdanie z działalności Krajowego Zarządu PZD, zbiorcze sprawozdanie finansowe z ROD i okręgów PZD, roczne sprawozdanie finansowe PZD, preliminarz finansowy jednostki krajowej PZD oraz zbiorcze preliminarze finansowe ROD i okręgów PZD,
2/ przeprowadza kontrolę i ocenę działalności Krajowej Rady PZD i Krajowego Zarządu PZD, w tym finansową,
3/ jest uprawniona do przeprowadzenia kontroli działalności okręgów PZD i ROD,
4/ opracowuje sprawozdania i wnioski na Krajowy Zjazd Delegatów PZD oraz stawia wniosek w sprawie udzielenia absolutorium Krajowej Radzie PZD,
5/sprawuje nadzór nad okręgowymi komisjami rewizyjnymi PZD,
6/uchwala Regulamin Komisji Rewizyjnych PZD.
ZASADY I TRYB PRZEPROWADZANIA KONTROLI I DOKUMENTOWANIA JEJ USTALEŃ
§ 16
1/ badanie całokształtu działalności jednostki organizacyjnej PZD,
2/ badanie zagadnień problemowych,
3/ badanie rocznych sprawozdań finansowych,
4/ badanie skarg.
§ 17
§ 18
1/ przeglądu wszystkich pomieszczeń i urządzeń kontrolowanej jednostki,
2/ wglądu do wszystkich akt i dokumentów zgodnie z zakresem kontroli,
3/ sprawdzenia stanu składników majątkowych,
4/ występowania do członków organów i pracowników kontrolowanej jednostki o udzielanie wyjaśnień ustnych i pisemnych.
§ 19
§ 20
§ 21
Członkowie zespołu kontrolnego w toku kontroli dokonują komisyjnego sprawdzenia stanu środków pieniężnych w kasie i innych składników majątkowych w obecności osoby materialnie odpowiedzialnej za sprawdzane składniki majątkowe, a w razie jej nieobecności, przy udziale prezesa zarządu jednostki lub jego zastępcy. Z czynności sprawdzenia stanu środków pieniężnych i innych składników majątkowych sporządza się oddzielne protokoły, które podpisuje osoba materialnie odpowiedzialna lub osoba obecna przy sprawdzeniu i dołącza się je do protokołu z kontroli.
§ 22
1/ Informacje wstępne, w tym:
- pełną nazwę kontrolowanej jednostki i jej adres,
- datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli,
- wskazanie organu przeprowadzającego kontrolę,
- imiona i nazwiska członków zespołu kontrolnego, w tym specjalistów powołanych na podstawie § 17 ust. 3,
- określenie zakresu kontroli oraz okresu objętego kontrolą,
- imiona i nazwiska prezesa zarządu jednostki kontrolowanej lub jego zastępcy oraz innych osób udzielających w imieniu tej jednostki wyjaśnień i informacji;
2/ Ustalenia kontroli, w tym:
- jakie dokumenty były badane i z jakiego okresu,
- stan faktyczny kontrolowanych zagadnień i jego odzwierciedlenie w dokumentacji,
- ocenę rzetelności i zgodność z prawem dokumentacji (finansowej, organizacyjnej, prawnej),
- informację w zakresie realizacji zaleceń wydanych na podstawie poprzednich kontroli,
- ocenę realizacji zadań objętych zakresem kontroli;
3/ Informacje końcowe:
- wykaz załączników,
- datę podpisania protokołu,
- potwierdzenie odbioru protokołu z kontroli,
- klauzulę wskazaną w § 24 ust.2,
- ilość sporządzonych egzemplarzy z zaznaczeniem, że są one przeznaczone wyłącznie do użytku służbowego oraz wskazaniem, kto otrzymuje poszczególne egzemplarze.
§ 23
1/ określić, na czym one polegają oraz podać ich rozmiary i częstotliwość,
2/ wskazać konkretne fakty (przykłady), przyczyny i okoliczności ich powstania,
3/ wskazać ich ujemne skutki, a w szczególności możliwe do ustalenia rozmiary szkody, w tym utracone korzyści,
4/ o ile jest to możliwe, wskazać osoby odpowiedzialne lub współodpowiedzialne za zaistnienie nieprawidłowości i pobrać od nich pisemne wyjaśnienie, a także ustosunkować się do rzetelności tych wyjaśnień.
§ 24
- członkowie zespołu kontrolnego,
- prezes (lub jego zastępca) wraz z drugim członkiem zarządu jednostki kontrolowanej,
- osoba prowadząca księgowość kontrolowanej jednostki, jeśli kontrola obejmuje sprawy finansowe i rachunkowe.
§ 25
POSTĘPOWANIE POKONTROLNE
§ 26
1/ w razie braku stwierdzenia podczas kontroli naruszeń obowiązujących przepisów, w tym działań lub zaniechań sprzecznych z ustalonym w PZD porządkiem prawnym lub przypisanymi zadaniami, pozostawia protokół w aktach komisji rewizyjnej,
2/ w razie stwierdzenia podczas kontroli naruszeń obowiązujących przepisów, w tym działań lub zaniechań sprzecznych z ustalonym w PZD porządkiem prawnym lub przypisanymi zadaniami, przekazuje odrębnym pismem protokół wraz z załącznikami organowi sprawującemu nadzór nad organem, z którego działaniem związane są stwierdzone naruszenia,
3/ w razie stwierdzenia podczas kontroli naruszeń obowiązujących przepisów, w tym działań lub zaniechań sprzecznych z ustalonym w PZD porządkiem prawnym lub przypisanymi zadaniami, które należy zaklasyfikować, jako działanie na szkodę działkowców lub PZD, przekazuje odrębnym pismem protokół wraz z załącznikami organowi sprawującemu nadzór nad organem, z którego działaniem są związane stwierdzone naruszenia, informując jednocześnie o konieczności podjęcia przez ten organ natychmiastowych działań przewidzianych przepisami związkowymi oraz prawem powszechnie obowiązującym.
§ 27
1/ w razie braku stwierdzenia naruszeń przepisów, w tym działań lub zaniechań sprzecznych z ustalonym w PZD porządkiem prawnym lub przypisanymi zadaniami, pozostawia protokół w aktach komisji,
2/ w razie stwierdzenia naruszeń przepisów, w tym działań lub zaniechań sprzecznych z ustalonym w PZD porządkiem prawnym lub przypisanymi zadaniami, przekazuje odrębnym pismem protokół wraz załącznikami do okręgowej komisji rewizyjnej PZD w celu podjęcia działań zgodnych ze statutowymi kompetencjami.
1/ w razie niestwierdzenia naruszeń przepisów, w tym działań lub zaniechań sprzecznych z ustalonym w PZD porządkiem prawnym lub przypisanymi zadaniami, pozostawia protokół w aktach komisji,
2/ w razie stwierdzenia naruszeń przepisów, w tym działań lub zaniechań sprzecznych z ustalonym w PZD porządkiem prawnym lub przypisanymi zadaniami, przedstawia wyniki kontroli na posiedzeniu Krajowej Komisji Rewizyjnej PZD w pełnym składzie w celu podjęcia działań zgodnych ze statutowymi kompetencjami.
§ 28
Odrębną uchwałą Krajowa Komisja Rewizyjna PZD może wprowadzić wzory protokołów i sprawozdań przeznaczonych do stosowania w pracach komisji.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 29
Krajowa Komisja Rewizyjna Polskiego Związku Działkowców
Warszawa, dnia 22 czerwca 2018 roku
POLSKI ZWIĄZEK DZIAŁKOWCÓW
Stowarzyszenie ogrodowe w Warszawie - KRS 0000293886
Rodzinny Ogród Działkowy im. Obrońców Wybrzeża w Świnoujściu
REGON: 007015915 – 18757 NIP: 855-14-71-811
Numer rejestru PZD: A-XLI-121-3014