Sprawozdanie Zarządu ROD

SPRAWOZDANI  ZARZĄDU ROD im. OBROŃCÓW WYBRZEŻA w ŚWINOUJŚCI

  z DZIAŁALNOŚCI ZA ROK 2023 i ZA OKRES KADENCJI 2019 – 2023

 ORAZ SPRAWOZDANIE FINANSOWE ZA ROK 2023

SPRAWY ORGANIZACYJNO – PRAWNE

Podstawowym dokumentem normującym funkcjonowanie ogrodu działkowego jest ustawa z dnia 13 grudnia 2013 roku o rodzinnych ogrodach działkowych, Statut Stowarzyszenia Polski Związek Działkowców i Regulamin Rodzinnego Ogrodu Działkowego. Zarząd ROD jest organem statutowym Stowarzyszenia PZD i jego zadaniem jest zarządzanie i prowadzenie spraw ogrodu polegających na realizacji zadań koniecznych do zapewnienia jego bieżącego funkcjonowania w sprawach zwykłego zarządu. Zarząd reprezentuje Stowarzyszenie PZD i realizuje zadania związane z utrzymaniem porządku na terenie ogrodu, ustanawianiem prawa do działek, zawieraniem i wypowiadaniem umów dzierżawy działek, przyjmowaniem w poczet członków Stowarzyszenia PZD, nadzorowaniem przestrzegania przepisów prawa przez działkowców oraz sposobu wykorzystywania i zagospodarowywania działek.

Nasz ogród działkowy liczy 120 działek, które aktualnie użytkuje 148 działkowców, 100 z nich jest członkami Stowarzyszenia PZD, 48 posiada tytuł prawny do działki nie jest jednak członkami stowarzyszenia. W 2023 roku 7 działek a w okresie kadencji 33 działki zmieniło swoich dotychczasowych użytkowników.

Zarząd przypomina, że zgodnie z ustawą z dnia 13 grudnia 2013 roku o rod, każdy działkowiec jest wyłącznie dzierżawcą działki, korzysta z rzeczy cudzej i powinien wykonywać swoje prawo dzierżawy zgodnie z zasadami ustalonymi przez wydzierżawiającego, czyli Stowarzyszenie Polski Związek Działkowców w Regulaminie Rodzinnego Ogrodu Działkowego. Działkowiec, jako dzierżawca nie posiada prawa do dysponowania nieruchomością gruntową działki na cele budowlane, prawo to przysługuje wyłącznie właścicielowi gruntu a nie dzierżawcy. Dlatego przed rozpoczęciem jakiejkolwiek inwestycji lub budowy na działce, każdy działkowiec winien zawiadomić o tym Zarząd ROD reprezentujący Stowarzyszenie PZD, który ma prawo wnieść sprzeciw, jeżeli zamierzona budowa lub inwestycja narusza przepisy ustawy, regulaminu lub przepisy prawa albo jest sprzeczna z planem zagospodarowania ogrodu.

W okresie kadencji w składzie Zarządu ROD zaszły następujące zmiany osobowe:

- w 2019 roku na skutek śmierci, wygasł mandat członka Zarządu pana Ryszarda FREJ.

- w 2021 roku uchwałą Zarządu ROD powołano w skład Zarządu pana Henryka ŁOZIŃSKIEGO i następnie w 2022 roku walne zebranie zatwierdziło to powołanie.

- w 2023 roku na skutek wygaśnięcia prawa do działki. wygasł mandat członka Zarządu pana Józefa ZYDORCZAKA.

- w 2023 roku na skutek śmierci, wygasł mandat członka Zarządu pana Mieczysława DĄBROWSKIEGO.

-  w 2023 roku uchwałą Zarządu ROD powołano w skład Zarządu pana Stanisława WLAZŁO.

UTRZYMANIE PORZĄDKU I CZYSTOŚCI

Utrzymanie porządku i czystości oraz gospodarowanie odpadami na terenie naszego ogrodu jest jednym z najważniejszych problemów i zadań, którym musi się zajmować Zarząd ogrodu. Podstawowym problemem jest nieprzestrzeganie, przez niektórych działkowców, przepisów dotyczących gospodarowania odpadami a szczególnie zasad dotyczących segregacji odpadów. Zarząd ROD przypomina, że segregacja odpadów jest obowiązkowa i za brak segregacji grożą ogrodowi wysokie kary finansowe. Na każdym z terenów naszego ogrodu znajdują się, po dwa pojemniki na odpady: jeden na odpady segregowane plastikowe i metalowe, w którym należy gromadzić wyłącznie odpady z plastiku i metalu oraz drugi na odpady zmieszane, w którym należy gromadzić wszystkie pozostałe odpady, za wyjątkiem odpadów segregowanych, odpadów biodegradowalnych oraz odpadów problemowych i odpadów niebezpiecznych dla środowiska. Odpady biodegradowalne, zgodnie z Regulaminem ROD, winny być kompostowane przez każdego działkowca na własnej działce. Jeżeli działkowiec nie chce kompostować takich odpadów, to powinien zakupić w firmie Remondis specjalny brązowy worek na takie odpady i w nim je zgromadzić a następnie wystawić go w wyznaczonym miejscu, skąd będzie odebrany bezpłatnie przez firmę Remondis. Zarząd przypomina, że zabronione jest wykorzystywanie worków na odpady BIO wydawanych dla właścicieli prywatnych nieruchomości lub gromadzenie takich odpadów w innych workach np. zakupionych w sklepie czy markecie. Takie worki wystawione na terenie ogrodu działkowego traktowane są jako worki „niewłaściwe" i za ich uprzątnięcie i wywóz naliczana jest dla ogrodu dodatkowa opłata.

Na terenie ogrodu działkowego bezwzględnie zabronione jest wyrzucanie odpadów niebezpiecznych dla środowiska, odpadów problemowych wielkogabarytowych lub odpadów problemowych budowlanych, rozbiórkowych lub remontowych. Każda ilość takich odpadów winna być bezwzględnie zdana do PSZOK przez działkowca, który je wytworzył lub zgromadził. Zabronione jest również wrzucanie takich odpadów do pojemników na odpady komunalne, zarówno zmieszane jak i zbierane selektywnie oraz gromadzenie ich na działkach lub terenie ogrodu działkowego w miejscach ogólnie dostępnych. Jakie odpady zaliczamy do poszczególnych grup odpadów podane jest na stronie internetowej naszego ogrodu w zakładce „zasady utrzymania czystości i porządku”. Zarząd przypomina, że za wywóz odpadów działkowcy płacą solidarnie i jeżeli kilku z nich nie przestrzega zasad gromadzenia odpadów lub zasad segregacji to płacą za to wszyscy.

W 2023 roku na wywóz odpadów zaplanowano kwotę 12.000 zł a wydano prawie 14.000 zł, za wywóz samych tzw. „niewłaściwych"  worków, pozostawionych nielegalnie obok pojemników na odpady zapłacono ponad 3.500 zł. Przykładowo: w październiku jeden z działkowców wystawił obok kontenera kilka worków, oczywiście „niewłaściwych” z wyciętym z własnej działki bukszpanem, za ich uprzątnięcie i wywóz ogród działkowy musiał zapłacić dodatkowo ponad 1.000 zł. Każdy z działkowców, średnio w ramach opłat ogrodowych na utrzymanie porządku i czystości płaci rocznie ok. 100 zł, czyli jednorazowo za wywóz tylko tych worków pozostawionych nielegalnie przez jednego działkowca, ogród działkowy zapłacił ponad dziesięć razy więcej a takich przypadków rocznie mamy, co najmniej kilka.

Koszty wywozu odpadów w naszym ogrodzie w ostatnich latach bardzo drastycznie wzrosły i nie jest to spowodowane głównie wzrostem cen ale przede wszystkim nie przestrzeganiem zasad gromadzenia i segregacji odpadów przez samych działkowców. 

W poszczególnych latach koszty wywozu odpadów przedstawiały się następująco:

  1. w 2019 roku wynosiły      4.180,90 zł
  2. w 2020 roku wynosiły      6.451,90 zł
  3. w 2021 roku wynosiły      6.972,68 zł
  4. w 2022 roku wynosiły      8.055,72 zł
  5. w 2023 roku wynosiły    14.432,26 zł

W 2023 roku w porównaniu rok do roku koszty te wzrosły o prawie 60 %. W 2022 roku, przez pierwsze trzy miesiące, za wywóz odpadów, zapłaciliśmy 673,92 zł a w analogicznym okresie 2023 roku aż 1.941,84 zł, prawie trzy razy więcej.

Zarząd szacuje, że w bieżącym roku koszty wywozu odpadów będą jeszcze wyższe i wnioskuje do walnego zebrania o ustalenie kwoty 16.000,00 zł na utrzymanie porządku i czystości, która przeznaczona zostanie tylko na wywóz odpadów.

OCHRONA ŚRODOWISKA

Zarząd ogrodu po raz kolejny przypomina, że nasz ogród działkowy położony jest na terenie strefy ochrony pośredniej ujęć wody pitnej dla Miasta Świnoujścia. Na terenie ogrodu bezwzględnie zabronione jest odprowadzenie bezpośrednio do ziemi lub wody nieoczyszczonych ścieków, szczególnie ścieków sanitarnych, budowa szamb lub kloak oraz gromadzenie lub wyrzucanie na terenie ogrodu materiałów lub wyrobów niebezpiecznych dla środowiska. Nielegalne odprowadzanie ścieków jest przestępstwem i zgodnie z art. 28 ust. 4 ustawy o zaopatrzeniu w wodę, każdy kto wprowadza do ziemi lub wody nieoczyszczone ścieki podlega karze ograniczenia wolności lub karze grzywny do 10.000 zł. Odprowadzanie bezpośrednio do ziemi lub wody ścieków sanitarnych na terenie ogrodu działkowego jest działaniem wyjątkowo szkodliwym, doprowadza do zatrucia otoczenia a szkodliwe substancje, bakterie chorobotwórcze, drobnoustroje lub pasożyty dostają się bezpośrednio do ziemi i następnie do wód gruntowych i ujęć wody, co stwarza bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia ludzi. Zarząd ogrodu informuje, że w przypadku powzięcia informacji o nielegalnym odprowadzeniu ścieków, zgłosi taki fakt do właściwego organu administracji publicznej i w przypadku udowodnienia, uzna to jako rażące wykroczenie przeciwko przepisom ustawy i niezależnie od nałożonej kary administracyjnej wypowie umowę dzierżawy działki.

Zarząd przypomina również, że zgodnie z przepisami § 43 ust. 3 Regulaminu ROD budowa lub instalacja zbiornika na nieczystości ciekłe wymaga zgłoszenia do Zarządu ROD a zgodnie z art. 30.1 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane, budowa lub instalacja bezodpływowego zbiornika na nieczystości ciekłe o pojemności do 10 m³ wymaga zgłoszenia do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego.

Zarząd przypomina również, że na terenie ogrodu działkowego zabronione jest wykonywanie, wszelkiego rodzaju ujęć wody oraz palenie ognisk i spalanie śmieci.

ENERGIA ELEKTRYCZNA

Rok 2023 był specyficznym rokiem, jeśli chodzi o rozliczanie energii elektrycznej, Koszty energii elektrycznej w 2023 roku w porównaniu rok do roku wzrosły w naszym ogrodzie o ponad 90 %. Zgodnie ustawą z dnia 7 października 2022 roku o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku, w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej, przedsiębiorstwo energetyczne dostarcza energię elektryczna do podmiotów uprawnionych w 2023 roku według ceny energii elektrycznej i stawki opłat dystrybucyjnych zawartych w taryfie obowiązującej na dzień 1 stycznia 2022 roku z tym, że podatek VAT wzrasta do 23 %. Do podmiotów uprawnionych na podstawie art. 3.1 ust. 4 ustawy  zaliczono również ogrody działkowe, do których energia elektryczna dostarczana jest według iloczynu 250 kWh i liczby działek w rodzinnym ogrodzie działkowym. Oznacza to, że w ogród działkowy, który zawarł umowę z dostawcą i złożył stosowny wniosek oraz posiada wspólny punkt pomiaru, za część energii elektrycznej wynoszącą 250 kWh rocznie na jedną działkę będzie rozliczany według taryfy obowiązującej na dzień 1 stycznia 2022 roku. Powyżej tego limitu energia elektryczna będzie rozliczana według wyższej taryfy obowiązującej w 2023 roku. W przypadku naszego ogrodu, który posiada dwa przyłącza i dwa oddzielne punkty pomiaru roczny limit, wynikający z przepisów ustawy, według którego energia elektryczna w 2023 roku była rozliczana według niższej taryfy obowiązującej w 2022 jest inny i wynosi odpowiednio:

  1. dla rejonu pierwszego     21.250 kWh rocznie (85 działek x 250 kWh),
  2. dla rejonu drugiego           8.750 kWh rocznie (35 działek x 250 kWh).

Niższa taryfa według, której rozliczane było zużycie energii elektrycznej w punkcie pomiaru do wysokości limitu, wynosi 414,20 zł za 1 MWh + opłaty abonamentowe i dystrybucyjne + 23 % VAT, wyższa taryfa po przekroczeniu limitu zużycia, obowiązująca w 2023 roku wynosi 698,00 zł za 1 MWh + wyższe opłaty abonamentowe i dystrybucyjne + 23 % VAT.

Zarząd ROD, na podstawie faktur od dostawcy energii „ENEA S.A.” stwierdził, że w całym ogrodzie w 2023 roku działkowcy zużyli łącznie 46.757 kWh energii elektrycznej, odpowiednio:

  1. w rejonie pierwszym działkowcy zużyli 36.573 kWh, co spowodowało przekroczenie limitu o 15.323 kWh,
  2. w rejonie drugim działkowcy zużyli 10.184 kWh, co spowodowało przekroczenie limitu o 1.434 kWh.

W rejonie pierwszym roczny limit został przekroczony już w sierpniu a rejonie drugim w październiku 2023 roku. Od momentu przekroczenia limitu, dostawca energii „ENEA S.A.” wystawiał faktury według wyższej taryfy obowiązującej w 2023 roku.

Działkowcy za zużycie energii elektrycznej na działkach byli rozliczani zgodnie z uchwałą nr 56/2023 Krajowego Zarządu Polskiego Związku Działkowców z dnia 4 kwietnia 2023 roku w sprawie szczegółowych zasad rozliczania w 2023 roku kosztów energii elektrycznej zużywanej na działkach w ROD w następujący sposób:

  1. do wysokości limitu wynoszącego 250 kWh rocznie zużycie rozliczane było według cen obowiązujących w 2022 roku. Zgodnie z uchwałą Zarządu ROD nr 16/2023 z dnia 16.03.2023 roku, według stawki 0,90 zł za 1 kWh.
  2. w przypadku przekroczenia limitu, nadwyżka ponad limit zużycie 250 kWh rocznie rozliczana była według cen obowiązujących w 2023 roku. Zgodnie z uchwałą Zarządu ROD nr 17/2023 z dnia 16.03.2023 roku, według stawki 1,50 zł za 1 kWh.

Przy obliczaniu stawki opłat dla działkowców za zużycie 1 kWh uwzględniono cennik dostawcy oraz fakt, że w naszym ogrodzie mamy dwa przyłącza i dwa układy pomiarowe i w związku z tym opłaty abonamentowe i dystrybucyjne naliczane są przez dostawcę podwójnie, oddzielnie za każdy układ pomiarowy.

Rozliczenie finansowe z przychodów i kosztów energii elektrycznej za rok 2023 oraz wysokość środków pieniężnych znajdujących się na koncie nr 240/3 energia elektryczna, przedstawiają się następująco:

  1. Stan konta – 240/3 – rozliczenia EE, na początku roku wynosił   24.542,18 zł.
  2. Wpłaty zaległe działkowców za energię elektryczną wyniosły   1.101,93 zł.
  3. Wpłaty bieżące działkowców za energię elektryczną wyniosły   51.905,14 zł.
  4. Wpłaty za energię elektryczną części wspólnej za rok 2023 wyniosły   226,56 zł.
  5. Koszty faktur VAT otrzymanych od dostawcy energii elektrycznej ZE „ENEA S.A.” zapłacone za rok 2023 wyniosły 38.998,10 zł (razem z dwiema fakturami za listopad i grudzień zapłaconymi w styczniu 2024 roku).
  6. Stan konta – 240/3 – rozliczenia EE na koniec roku 2023 wynosi   45.040,64 zł.

Faktycznie nadwyżka wynikająca z rozliczenia EE wynosi 38.753,15 zł, po zapłaceniu dwóch faktur za listopad i grudzień 2023 w wysokości 6.287,50 zł, które Zarząd ROD otrzymał i zapłacił w styczniu 2024 roku. Nadwyżka wynika ze sposobu rozliczania kosztów energii elektrycznej, które rozliczane są w dwóch okresach rozliczeniowych, dwa razy w roku, natomiast faktury od dostawcy energii Zarząd ROD otrzymuje, co dwa miesiące i musi posiadać środki finansowe na opłacenie tych faktur.

Zgodnie z uchwałą nr 56/2023 Krajowego Zarządu PZD z dnia 4 kwietnia 2023 roku część tej nadwyżki zostanie przeznaczona na pokrycie kosztów energii elektrycznej części wspólnej i w związku z tym działkowcy w 2024 roku nie będą płacić opłaty energetycznej, która stanowi jedną z pozycji opłat ogrodowych.

Koszty energii elektrycznej zapłacone przez ogród działkowy dostawcy energii „ENEA S.A.” w okresie kadencji przedstawiały się następująco:

  1. w 2019 roku wynosiły    13.687,04 zł
  2. w 2020 roku wynosiły    20.219,24 zł
  3. w 2021 roku wynosiły    20.588,99 zł
  4. w 2022 roku wynosiły    16.742,78 zł
  5. w 2023 roku wynosiły    38.998.10 zł

Analiza ta wskazuje, że koszty energii elektrycznej w 2023 roku, w porównaniu do roku poprzedniego, wzrosły ponad dwukrotnie i niestety przekłada to się bezpośrednio na przekroczenie limitu zużycie określonego ustawą i wzrostem stawek za zużycie 1 kWh dla wszystkich indywidualnych działkowców.

Rozliczanie zużycia energii elektrycznej przez ogród działkowy w 2024 roku będzie odbywać się w oparciu o przepisy nowej ustawy z dnia 7 grudnia 2023 roku o zmianie ustaw w celu wsparcia w 2024 roku odbiorców energii elektrycznej (Dz.U.2023 poz. 2760), której przepisy obowiązują od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 roku.

Ustawa określiła, że za część energii elektrycznej wynoszącą 125 kWh za okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 roku na jedną działkę ogród będzie rozliczany według taryfy obowiązującej na dzień 1 stycznia 2022 roku. Powyżej tego limitu energia elektryczna będzie rozliczana według wyższej taryfy obowiązującej w 2023 roku. W przypadku naszego ogrodu, limit ten wynosi odpowiednio:

  1. dla rejonu pierwszego      10.625 kWh (85 działek x 125 kWh),
  2. dla rejonu drugiego            4.375 kWh (35 działek x 125 kWh).

W związku z powyższym Zarząd postanowił, że od 1 stycznia do 30 czerwca 2024, za pierwszy okres rozliczeniowy, rozliczanie działkowców za zużytą energię elektryczną będzie odbywało się na dotychczas obowiązujących zasadach. 

INFRASTRUKTURA OGRODU

Infrastrukturę ogrodu działkowego stanowią urządzenia, będące własnością PZD, służące do wspólnego używania przez osoby korzystające z działek oraz zapewnienia prawidłowego funkcjonowania ogrodu. Wszyscy działkowcy zobowiązani są do dbania o cały teren ogrodu działkowego i jego otoczenie oraz o jego infrastrukturę i urządzenia służące do wspólnego użytku. Każdy działkowiec jest zobowiązany do naprawienia, na własny koszt szkód na terenie ogólnym ogrodu i w infrastrukturze ogrodu powstałych z jego winy lub spowodowanych przez osoby działające na jego zlecenie. Szczególnie dotyczy to nawierzchni alejek ogrodowych. Zarząd przypomina, że zgodnie z Regulaminem ROD wjazd pojazdów mechanicznych, w tym szczególnie samochodów na teren ogrodu jest zabroniony. Dopuszcza się wjazd samochodów dowożących do działki np. materiały budowlane, ale wyłącznie na zasadach określonych przez Zarząd ogrodu. Wielu z działkowców nie przestrzega tego zakazu, dorobiło sobie klucze do bram i często, nie pytając się nikogo o zgodę samowolnie wjeżdża na teren ogrodu. Nasz ogród położony jest na terenie podmokłym, na gruncie torfowym, bardzo miękkim, alejki nie są utwardzone i każdorazowy wjazd samochodu niszczy nawierzchnię alejki i powoduje tworzenie się kolein. Zarząd przypomina również, że alejka ogrodowa jest ogólnie dostępnym ciągiem komunikacyjnym wewnątrz ogrodu działkowego, jest równocześnie jedyną drogą dojazdową, ewakuacyjną i pożarową dla ciągu działek znajdujących się wzdłuż niej, musi być przejezdna i nikomu nie wolno jej zastawiać czy gromadzić na niej materiałów np. budowlanych, w sposób ograniczający jej drożność. Zabronione jest zagospodarowywanie terenów alejek ogrodowych również przed własnymi działkami. Zarząd przypomina, że parking ogrodu przeznaczony jest wyłącznie do krótkotrwałego postoju samochodów działkowców podczas ich przebywania na działce i zabronione jest garażowanie samochodów na parkingu lub ich długotrwałe przetrzymywanie.

Zarząd przypomina również, że część naszego ogrodu położona jest w strefie kontrolowanej gazociągu i naruszenie strefy kontrolowanej zagrożone jst bardzo poważnymi konsekwencjami prawnymi i finansowymi, łącznie z wydaniem nakazu rozbiórki obiektów wykonanych w strefie kontrolowanej. Wszyscy działkowcy, których działki częściowo położone są w strefie kontrolowanej zostali zawiadomieni o tym fakcie i mają świadomość konsekwencji w przypadku naruszenia tej strefy.

W okresie kadencji Zarząd ROD wykonał następujące zadania remontowe lub modernizacje infrastruktury naszego ogrodu działkowego:

  1. W 2019 roku wykonano remont polegający na wykonaniu i montażu nowej bramy wjazdowej nr 5 w rejonie drugim ogrodu, która została uszkodzona przez nieustalony samochód ciężarowy. Zarząd stwierdził, że z powodu znacznego wyeksploatowania tej bramy, jej zniszczenia i skorodowania brama nie nadaje się do remontu lub naprawy. Wykonano również remont ogrodzenia zewnętrznego w rejonie pierwszym. który polegał na wymianie części ogrodzenia zewnętrznego od strony ul. Krzywej na  wysokości parkingu ogrodu, po obu stronach bramy wjazdowej nr 1 oraz na naprawie uszkodzonych zamknięć bram nr 2 i nr 4. Całkowity koszt wykonania tych zadań wyniósł 6.430,00 zł i został pokryty z własnych środków finansowych Funduszu Rozwoju.
  2. W 2020 roku zlecono: zamontowanie dodatkowego drutu naciągowego na dole ogrodzenia zewnętrznego ogrodu, po obu stronach automatycznej bramy przesuwnej, aby zapobiec podnoszeniu paneli ogrodzenia przez dziki. Całkowity koszt wykonania tego zadania wyniósł 500,00 zł i został pokryty z własnych środków finansowych Funduszu Rozwoju.
  3. W 2021 roku wykonano remont polegający na naprawie uszkodzonej bramy nr 4 w rejonie pierwszym polegający na ustabilizowaniu słupów podtrzymujących skrzydła bramy. Naprawiono również ogrodzenie zewnętrzne w rejonie drugim, na wysokości działki nr 97, od strony łąki nadleśnictwa. Ogrodzenie zostało uszkodzone przez dziki, które zniszczyły siatkę i przechodziły na działkę i dalej na teren ogrodu działkowego. Całkowity koszt wykonania tych zadań wyniósł 1.500,00 zł i został pokryty z własnych środków finansowych Funduszu Rozwoju.
  4. W 2022 roku wykonano kompleksową modernizację instalację energetycznej ogrodu w obu rejonach, polegającą na montażu nowych rozdzielni na dotychczas istniejących rozdzielniach modułowych na alejkach ogrodowych. Dotychczasowe stare rozdzielnie, do których podłączone są indywidualne działki i w których znajdują się liczniki pomiarowe i zabezpieczenia przedlicznikowe posiadały zamknięcia zatrzaskowe, które w wyniku długoletniej eksploatacji uległy uszkodzeniu i rozdzielnie utraciły swoją szczelność i odporność na warunki atmosferyczne, co powodowało dość liczne i kosztowne awarie oraz stwarzało zagrożenie porażeniem prądem. Wykonano również nowe ogrodzenie zewnętrzne w rejonie drugim na granicy naszego ogrodu z ROD Maliniak wzdłuż rowu melioracyjnego. Z powodu braku ogrodzenia przez rów melioracyjny, od stron lasu i łąki nadleśnictwa bardzo często przedostawały się dziki i niszczyły teren naszego ogrodu i znajdujące się w jego sąsiedztwie działki. Całkowity koszt realizacji tych wyniósł 17.211,06 zł i został pokryty z własnych środków finansowych Funduszu Rozwoju.
  5. W roku 2023 dokończono modernizację instalacji energetycznej ogrodu w rejonie pierwszym ogrodu polegającą na montażu nowych rozdzielni na dotychczas istniejących rozdzielniach modułowych na alejkach ogrodowych. Wymieniono również na nową bramę wjazdową nr 6 wraz z furtką w rejonie drugim ogrodu, która została uszkodzona przez wjeżdżający samochód ciężarowy. Z powodu znacznego uszkodzenia tej bramy oraz jej skorodowania i wyeksploatowania stwierdzono, że nie nadaje się ona do ewentualnej naprawy lub remontu i w związku z powyższym Zarząd postanowił w jej miejsce zakupić i zamontować nową bramę wraz z furtką. Całkowity koszt realizacji tych zadań wyniósł 5.174,74 zł i został pokryty z własnych środków finansowych Funduszu Rozwoju.

W okresie kadencji, na remonty i modernizacje infrastruktury ogrodu działkowego wydano 30.815,80 zł. Wszystkie te wydatki pokryte zostały z własnych środków Funduszu Rozwoju.

Zarząd chciałby zwrócić uwagę na jeszcze jeden problem, który od niedawna występuje w naszym ogrodzie. Niektórzy z działkowców lub osoby wprowadzone przez działkowców na teren naszego ogrodu ingerują w moduł sterowania siłownika automatycznej bramy przesuwnej. Stwierdziliśmy wyłamanie plastykowej obudowy siłownika i ingerencję w panel sterowania, prawdopodobnie próbowano otworzyć bramę bez pilota. W związku z tym obudowa stała się nieszczelna i w przypadku opadów deszczu, mogło dojść do poważnej awarii, łącznie ze zniszczeniem całego panelu sterowania. Naprawa lub wymiana takiego siłownika to koszt, co najmniej kilku tysięcy złotych. 

OPŁATY OGRODOWE

Zgodnie z § 143 ust. 1 Statutu Stowarzyszenia PZD każdy działkowiec, członek Stowarzyszenia PZD obowiązany jest corocznie do zapłacenie składki członkowskiej, której wysokość ustalana jest przez Zarząd Krajowy Stowarzyszenia PZD. W 2024 roku składka członkowska wynosi 6 zł i płacona jest na dotychczasowych zasadach.

Zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych i § 144 ust. 1 Statutu Stowarzyszenia PZD, każdy działkowiec obowiązany jest uczestniczyć w pokrywaniu kosztów funkcjonowania ogrodu działkowego w częściach przypadających na jego działkę poprzez uiszczanie opłat ogrodowych, które ustalane są corocznie uchwałą walnego zebrania.

Na podstawie § 144 ust. 3 Statutu Stowarzyszenia PZD Zarząd ROD wnioskuje do Walnego Zebrania o uchwalenie opłat ogrodowych na rok 2024 w następującej wysokości:

  1. Opłata na koszty ogrodu w wysokości 10.500,00 zł, płacona przez każdego działkowca w części przypadającej na jego działkę - obejmująca wydatki na bieżącą konserwację, naprawy oraz bieżące remonty infrastruktury ogrodu i zakup materiałów
  2. Opłata na utrzymanie porządku w wysokości 16.000,00 zł, płacona przez każdego działkowca w części przypadającej na jego działkę - obejmująca wydatki na utrzymanie porządku i czystości na terenie ogrodu oraz wywóz odpadów.
  3. Opłata energetyczna w wysokości 0,00 zł, płacona przez każdego działkowca w części przypadającej na jego działkę - obejmująca wydatki za dostawę energii elektrycznej w części dotyczącej terenu ogólnego i infrastruktury ogrodowej, W 2024 roku opłata ta, zgodnie z uchwałą Zarządu ROD nr 8/2024 z dnia 21.01.2024 roku uregulowana zostanie z nadwyżki na koncie 240/3 - rozliczenie energii elektrycznej.
  4. Opłata za zarządzanie w wysokości 10.500,00 zł, płacona przez każdego działkowca w części przypadającej na jego działkę - obejmująca wydatki związane z zarządzaniem ogrodem, obsługą biura, zakupem materiałów i druków, podróżami służbowymi i ekwiwalentami oraz partycypacją na rzecz jednostek nadrzędnych PZD.

Zarząd planuje w 2024 roku wzrost opłat ogrodowych o ok. 15 % i spowodowane jest to rosnącymi kosztami usług, szczególnie wywozu odpadów oraz kosztami ponoszonymi przez ogród z tytułu partycypacji w finansowaniu jednostek nadrzędnych PZD. Koszty wywozu odpadów zależą, przede wszystkim od ilości odpadów wyrzucanych przez samych działkowców. W roku 2023 były wyższe o ponad 79 % w porównaniu do roku poprzedniego a w tym roku prawdopodobnie będą jeszcze wyższe. Opłata partycypacyjna na rzecz PZD za rok 2024 jest o ponad 10 % wyższa niż w roku poprzednim.

SPRAWOZDANIE FINANSOWE ZA ROK 2023

Sprawozdanie Finansowe ROD za rok 2023 zostało opracowane zgodnie z uchwałą nr 4/III/2015 Krajowej Rady Polskiego Związku Działkowców z dnia 1 października 2015 roku w sprawie sporządzania sprawozdań finansowych, uchwałą nr 442/2022 Krajowego Zarządu PZD z dnia 8 listopada 2022 roku w sprawie przyjęcia wytycznych dla ROD w sprawie sporządzania sprawozdań finansowych w 2022 roku oraz według zasad określonych przez ustawę o rachunkowości dla jednostek mikro. Sprawozdanie Finansowe zostało przyjęte przez Zarząd ogrodu i po pozytywnej opinii Komisji Rewizyjnej zostało przekazane do Zarządu Okręgu PZD w Szczecinie. Zarząd ROD nie prowadzi kasy ogrodu, wszystkie operacje finansowe, w tym również wpłaty działkowców realizowane są poprzez rachunek bankowy ROD prowadzony przez Bank BNP PARIBAS.

Sprawozdanie Finansowe ROD na dzień 31 grudnia 2023 roku przedstawia się następująco:

  1. Bilans ROD po stronie aktywów i pasywów wynosi  196.071,99 zł.
  2. Stan Funduszu Statutowego wynosi  31.712,87 zł.
  3. Stan Funduszu Rozwoju wynosi  19.926,97 zł.
  4. Stan Funduszu Oświatowego wynosi  3.638,96 zł.
  5. Stan konta rozrachunki (EE) wynosi  45.040,64 zł.
  6. Stan rachunku bankowego wynosi  112.429,65 zł.
  7. Wartość majątku trwałego ogrodu wynosi  83.642,34 zł.
  8. Nadwyżka finansowa za rok 2023 wynosi  + 12.110,21 zł.
  9. Na rzecz Zarządu Okręgu PZD w Szczecinie odprowadzono:
  10.    - z tytułu partycypacji jednostek nadrzędnych kwotę  4.804,80 zł.
  11.    - z tytułu podwyższonej opłaty ogrodowej kwotę  1.680,00 zł.
  12. Na koniec 2023 roku Zarząd ROD nie posiada żadnych zobowiązań finansowych.

Zarząd ROD wnioskuje do Walnego Zebrania o przyjęcie i zatwierdzenie przedstawionego Sprawozdania Zarządu ROD, Sprawozdania Finansowego za rok 2023, Planu Pracy Zarządu i Programu działania w okresie kadencji, Preliminarzy Finansowych na rok 2024 oraz uchwalenie opłat ogrodowych na rok 2024 w proponowanej przez Zarząd ROD wysokości.

Zarząd apeluje do wszystkich działkowców naszego ogrodu o korzystanie ze strony internetowej gdzie są zamieszczany wszystkie ważniejsze informacje dotyczące zasad funkcjonowania ogrodu, bieżące informacje i komunikaty oraz wykazy opłat ogrodowych i opłat za energię elektryczną. Zarząd przypomina o obowiązku terminowego regulowania wszystkich należnych opłat na rzecz ogrodu i wpłacanie ich wyłącznie na rachunek bankowy.

Świnoujście, dn. 28 kwietnia 2024 roku. 

POLSKI ZWIĄZEK DZIAŁKOWCÓW
Stowarzyszenie ogrodowe w Warszawie - KRS 0000293886
Rodzinny Ogród Działkowy im. Obrońców Wybrzeża w Świnoujściu
REGON: 007015915 – 18757 NIP: 855-14-71-811
Numer rejestru PZD: A-XLI-121-3014